Zajęcia ruchowe w przedszkolu dają pedagogowi szereg możliwości dostosowania do tematu zajęć. Opierają się bowiem na podobnych schematach, natomiast ich dopełnieniem jest kontekst. To od kreatywności nauczyciela zależy, czy ciuciubabka będzie zwykłą ciuciubabką, czy może raz zabawą w kota i myszy, a kolejnym razem królową śniegu. Warto jednak wiedzieć czemu zabawy ruchowe służą i jak dostosować ich poziom do wieku dziecka.

Rozwój motoryczny przedszkolaka

Rozwój ruchowy przedszkolaków to niezwykle dynamiczny proces. Dzieci w tym wieku rozwijają się dość szybko, czasem robiąc postępy z dnia na dzień. To okres, kiedy potrzebują wzmożonego ruchu, a pozostawanie w jednej pozycji przez dłuższy czas bardzo je męczy. Choć stają się coraz sprawniejsze manualnie, to właśnie na dużą motorykę kierunkują swój rozwój, zwłaszcza do 4 roku życia. Dzieci w wieku 3 i 4 lat w małej motoryce będą dość nieporadne, za to łatwiej nauczą się pływać czy jeździć na trójkołowym rowerku. Dopiero pięcio- i sześciolatki będą sprawniej manipulowały małymi przedmiotami. Każdy z tych etapów ma ogromne znaczenie, dlatego zabawy ruchowe warto wprowadzać od samego początku, aby usprawnić i uatrakcyjnić dzieciom wyzwania, z którymi zmagają się każdego dnia.

Zajęcia ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym – dlaczego warto je wprowadzać?

Zajęcia ruchowe w przedszkolu przede wszystkim rozwijają motorykę i koordynację ruchu. Mają wpływ na kształtowanie postawy i wzorców ruchowych. Ćwiczenia fizyczne pobudzają układ mięśniowy, krwionośny i oddechowy. Zajęcia taneczne, rytmiczne czy gimnastyczne dodatkowo pobudzają wyobraźnię, ułatwiają orientację przestrzeni i dostarczają wiele emocji – pozwalają na integracje członków grupy. To także ważny czas na naukę podporządkowania regułom i współpracy, a dla nauczyciela na wypracowanie autorytetu, szacunku i sympatii podopiecznych.

Zajęcia ruchowe w przedszkolu – zabawy działające na wyobraźnię

Zajęcia ruchowe dla przedszkolaków powinny być odpowiednio zaplanowane. Można różnicować ćwiczenia i co jakiś czas wprowadzać krótkie przerwy, umożliwiające regenerację. Warto przeplatać zabawy z ćwiczeniami, wprowadzać dodatkowe zagadki i tłumaczyć zagadnienia obrazowo, oddziałując na wyobraźnie i angażując podopiecznych. Zabawy mogą ulegać modyfikacjom w zależności od tematu zajęć – opierać się na podobnym schemacie, ale mieć zróżnicowany kontekst, np. zabawa z wirowaniem i opadaniem na ziemię na dany sygnał dźwiękowy – jesienią dzieci zamieniają się w liście, a zimą w płatki śniegu.

Wspaniałym rozwiązaniem jest także zastosowanie urządzeń multimedialnych i interaktywnych pomocy dydaktycznych. Dzięki temu zajęcia ruchowe dla dzieci staną się jeszcze bardziej atrakcyjne i angażujące, rozwiną ich wyobraźnię i percepcję na wielu poziomach. Jednym z takich urządzeń jest Magiczny Dywan onEVO, wyprodukowany przez polską firmę Funtronic – interaktywna podłoga multimedialna, która jednocześnie uczy i bawi. Jej innowacją jest to, że obraz wyświetlany na podłożu reaguje na ruch dziecka, a zawartość merytoryczną aplikacji można dostosować do indywidualnych potrzeb pedagoga lub korzystać z pakietów opracowanych przez specjalistów. Magiczny Dywan onEVO, poza zdobywaniem wiedzy, umożliwia naukę zdrowej rywalizacji, pracy w zespole i wspaniałą rozrywkę, dodatkowo aktywizując całe ciało, wspomagając sprawność, rozwój intelektualny i integrację sensoryczną. Magiczny Dywan to wyjątkowa pomoc dydaktyczna, którą można wykorzystać zarówno w familijnej rozrywce, jak i podczas zajęć ruchowych dla dzieci w przedszkolu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj